امروز: شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳


روماتولوژی | توضیح کامل بیماری مفصلی

تومورهای مفصلی و سینویت ویلوندولر

تومورهای مفصلی و سینویت ویلوندولر

تومورهای مفصلی و سینویت ویلوندولر به طور کلی نادر هستند. در مواردی که به یک بیماری مفصلی منفرد یا کانونی مبتلا هستیم ، باید به فکر تومور نیز باشیم. تومورهای مفصلی از ساختارهای مجاور یا متاستاتیک از مناطق بدخیم و ثانویه هستند. برخلاف استخوان ها ، تومورهای بدخیم و متاستاتیک شیوع بیشتری دارند. تعدادی ضایعه مفصلی مانند (تومور مانند) وجود دارد که توسط موشهای مفصلی بدن شل هدایت می شود ، که در آنها یک تکه استخوان ، غضروف یا ساختارهای مجاور مفصل جدا شده و به فضای مفصل می افتد. این ضایعات تشخیص افتراقی تومورهای مفصلی است.
سینوویت ویلوندولار رنگی یکی از تومورهای مفصلی است.

تومورهای مفصلی و سینویت ویلوندولر
تومورهای مفصلی و سینویت ویلوندولر

سینوویت  PVNS

سینوویت سلولیت رنگی PVNS یکی از تومورهای خوش خیم مفصلی است که عمدتا در بزرگسالان جوان اتفاق می افتد و بیشتر در دهه های سوم و چهارم زندگی ظاهر می شود. طبق برخی از آمارها در مردان بیشتر از زنان است. اما سایر آمار شیوع آن در زنان و مردان برابر است. تصویر کلاسیک این بیماری مربوط به یک فرد جوان ، اکثراً مردان، مبتلا به مونوآرتریت زانو که از درد و تورم مفصلی و متناوب رنج می برد.

مفصل زانو متداولا در ۸۸۰٪ موارد درگیر می شود. مفاصل آسیب دیده دیگر شامل مفصل ران ، مچ پا و … این تومور به ندرت باعث درگیری بورس می شود: بورس های پوپلئیتال ، ایلئوپکتینال و آنزیرین در هنگام جذب مفصل مایع قهوه ای مایل به قرمز دیده می شوند. تجزیه و تحلیل مایعات ، مقدار قند کم و پروتئین کمی افزایش یافت و سطح کمی از لکوسیت ها را نشان داد ، اما خاص نبود و فقط رنگ مایع مفصل خاص بود.

اشعه ایکس ساده فقط تورم بافتی را نشان می دهد و مفید نیست. آرتروگرافی نقص پر شدن را نشان می دهد. گفتیم که سینوویوم به صورت پرز و گره در فضای مفصلی برجسته است ، پس از تزریق نیازی به آن نیست و اثر آن به عنوان نقص پر کننده دیده می شود ، یعنی کنتراست در این قسمت ها دیده نمی شود و از نظر رادیوگرافی منفی است. آرتریوگرافی با تومور عروقی متمایز غیرمعمول مشخص می شود. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و توموگرافی کامپیوتری رسوبات خوبی از هموسیدرین و چربی در ضایعه را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *