امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳


روماتولوژی | توضیح کامل بیماری مفصلی

علائم و درمان استخوان سازی اضافی

علائم و درمان استخوان سازی اضافی

چه عواملی باعث تشکیل استخوان اضافی می شود؟

شایع ترین بیماری، شکستگی و دررفتگی مفصل است که اغلب با علائم و درمان استخوان سازی اضافی خود را نشان میدهد اما در برخی از جراحی های انجام شده در اطراف مفاصل ، در کسانی که ضربات شدیدی به جمجمه یا نخاع وارد می شود و در سوختگی های گسترده و برخی بیماری های دیگر نیز دیده می شود. به نظر می رسد که علت این عارضه ضربه شدید و خونریزی در بافت های اطراف مفصل است.

علائم و درمان استخوان سازی اضافی
علائم و درمان استخوان سازی اضافی

متعاقباً سلولهای بنیادی که در آن ناحیه بی صدا بودند فعال شده و به استئوبلاستهای استخوان ساز تبدیل می شوند و در نتیجه استخوان جدید در محل آسیب بافت نرم ایجاد می شود. این عارضه بیشتر در اطراف مفاصل ران و آرنج دیده می شود.

علائم و درمان استخوان سازی اضافی

اولین علامت این عارضه ایجاد توده دردناک در منطقه است. پس از مدتی درد حاصل از توده برطرف شده و توده كوچكتر و قویتر می شود.

از استخوان سازی هتروتوپیک جلوگیری کنید

اگر پزشک معالج مشکوک به بروز این عارضه باشد ، می توان ایندومتاسین را برای مدتی برای بیمار تجویز کرد یا می توان یک یا دو روش پرتودرمانی را که ممکن است استخوان اضافی تشکیل شود ، به بیمار بدهد.

 درمان استخوان اضافی

اگر این عارضه زود تشخیص داده شود ، می توان از پیشرفت دارو جلوگیری کرد. در مواردی که استخوان کاملاً رشد کرده و محدودیت های حرکتی زیادی را برای بیمار ایجاد کرده است ، می توان توده استخوان را با جراحی از بین برد.

لازم به ذکر است که برداشتن سریع توده استخوانی پستان منجر به عود مجدد توده می شود. پزشک معالج به طور کلی جراحی را به مدت ۶ تا ۱۲ ماه به تأخیر می اندازد و با معاینات رادیوگرافی و آزمایشگاهی لازم در زمان مناسب توده را خارج می کند.

بیشتر شکستگی ها بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند و عملکرد اعضای بدن معمولاً به تدریج به حالت قبل از شکستگی برمی گردد ، اما این یک روند دائمی نیست.

گاهی اوقات در هنگام درمان شکستگی مشکلاتی برای بیمار ایجاد می شود. برخی از این عوارض اندک و قابل اغماض ، برخی بزرگ و برخی فاجعه بار است.

عوارض شکستگی در خود استخوان

مهمترین عوارض مربوط به شکستگی اتوماتیک عبارتند از:

عفونت
دیر جوشیدن
جوش نزن
کج بجوشه
کوتاه شدن استخوان ها
نکروز عروقی

مهمترین عوارض مربوط به آسیب به سایر بافتها عبارتند از:

آسیب به عروق بزرگ
آسیب عصبی
آسیب احشایی
آسیب به پوست
آسیب عضلانی
آسیب به تاندون ها
محدودیت مفصلی و آرتروز مفصل
میوزیت آسفیکسی یا تشکیل استخوان خارج رحمی
آتروفی سودک یا دیستروفی سمپاتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *