امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳


روماتولوژی | توضیح کامل بیماری مفصلی

معرفی انواع جراحی زیبایی فک و نکات مهم درباره جراحی فک

بهترین فوق تخصص جراحی فک و صورت

عمل زیبایی فک

امروزه با وجود جراحی های زیبایی مانند جراحی بینی و گونه تغییر چهره و نزدیک شدن به چهره ایده آل امکان پذیر شده است. علاوه بر این، جراحی های رایج دیگری هستند که می توانند در این فهرست جای بگیرند که جراحی زیبایی فک یا جراحی ارتوگناتیک یکی از همین جراحی ها است.

جراحی فک و صورت توسط یک جراح و به منظور اصلاح بسیاری از ناهنجاری‌ های اسکلتی و دندانی جزئی و اساسی از جمله نامرتبی فک و دندان‌ها انجام می ‌شود. همپنین جراحی فک می‌ تواند به ترمیم فک پس از یک آسیب ضربه‌ای، تصادف یا در اثر مشکل مادرزادی کمک کند با اینکه ممکن است ظاهر بیمار در اثر جراحی بطور چشمگیری بهبود یابد، اما جراحی فک و صورت عمدتاً جهت اصلاح مشکلات عملکردی انجام می ‌شود.

بنابر دلایلی فرد مبتلا به ناهنجاری فک و دندان به جراحی زیبایی فک نیاز دارد که عبارتند از:

  • اپن بایت شدید (فاصله بین دندان های بالا و پایین هنگامی که دهان بسته است)
  • ضربه به صورت یا نقص های جنینی
  • چانه کوچک
  • جلو بودن فک
  • ناتوانی در رساندنلب ها به یکدیگر بدون چروک شدن
  • تنگی شدید فک بالا
  • مشاهدهلثه بیش از حد هنگام لبخند زدن
  • اصلاح طرح لبخندو اصلاح لبخند لثه ای

انواع جراحی فک

عمده جراحی هایی که بر روی فک انجام می ‌شوند، عبارتند از:

  • اصلاح جلو آمدگی فک پایین


در صورتی که فک پایین جلو آمده باشد، استخوانی که در قسمت عقب فک قرار گرفته از ناحیه جلویی جدا شده و اصلاح می شود. در این جراحی قسمتی از فک که دندان در روی آن قرار دارد به عقب برده می شود. با این روش محل فک تغییر کرده و کاملا با فک بالا هم تراز می شود.

اصلاح جلو آمدگی فک پایین
اصلاح جلو آمدگی فک پایین
  • اصلاح عقب رفتگی فک پایین


استخوانی که در بخش پایینی فک قرار دارد، از پایه جدا شده و اصلاح می شود. سپس بخشی از فک پایین که دندان بر روی آن قرار دارد و قسمتی از چانه به طرف جلو حرکت داده می ‌شود.

 

  • استئوتومی فک بالا


در این جراحی ابتدا برشی در لثه ی فک بالا ایجاد شده و فک به صورت کنترل شده شکسته می شود و به محل جدیدی که توسط مدل های دندانی تعیین شده، حرکت داده می ‌شود. سپس یک قطعه پلاستیکی کوچک به دندان‌ها متصل شده تا محل جدید فک بالا تعیین شود که بعد از آن با صفحات فلزی کوچک و پیچ ‌هایی از جنس تیتانیوم (یک فلز بسیار بی‌اثر) در محل خود محکم می ‌شوند. در نهایت لثه با استفاده از بخیه‌های قابل جذب بخیه زده می‌شود.

جراحی استئوتومی فک بالا
جراحی استئوتومی فک بالا
  • استئوتومی فک پایین


این جراحی نیز از طریق یک برش در در لثه مجاور دندان ‌های آسیای بزرگ انجام می ‌شود که به کمک دسترسی ایجاد شده، فک پایین بصورت مورب بریده و بصورت کنترل شده شکسته می شود تا به محل جدیدی توسط مدل های دندانی تعیین شده، حرکت داده ‌شود. سپس یک قطعه پلاستیکی کوچک به دندان ‌ها متصل می شود که بعد از آن با صفحات فلزی کوچک و پیچ ‌هایی در محل خود محکم می‌ شوند. در نهایت لثه با استفاده از بخیه ‌های قابل جذب بخیه زده می ‌شود.

 

  • ژنیوپلاستی (جراحی زیبایی چانه)


ژنیوپلاستی، جراحی کم تهاجمی است که به منظور اصلاح عقب‌رفتگی چانه و زیبای صورت انجام می شود. در این روش با ایجاد یک برش از میان استخوان چانه و آزاد کردن استخوان مشکل‌دار، جراح می ‌تواند این ناحیه را به وضعیت مطلوب تبدیل کند. یک صفحه کوچک از جنس تیتانیوم و پیچ‌های کوچکی جهت نگه داشتن دائمی صفحه به منظور محکم کردن چانه در محل جدید بر روی استخوان فک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ژنیوپلاستی جراحی زیبایی چانه
ژنیوپلاستی جراحی زیبایی چانه
  • جراحی ارتفاع فک فوقانی


در مواردی که ارتفاع فک فوقانی بیش از حد باشد و فرد دچار لبخند لثه ای است با کاهش ارتفاع فک فوقانی، برداشت استخوان اضافی و ثابت کردن آن، می توان منجر به کاهش نمای لثه در حالت لبخند شد.

اشخاصی که تحت جراحی فک پایین قرار می‌گیرند از مزیت بهبود عملکرد مفاصل فک برای مثال: جویدن، صحبت کردن و تنفس بهره‌مند خواهند شد.

نکات مهم درباره جراحی فک

  • سن مناسب برای جراحی فک ۱۸ الی ۲۵ سالگی است که رشد فک به مرحله نهایی خود رسیده و فرد بلوغ استخوانی خود را پشت سر گذاشته است. با این حال در صورت وجود مشکل حادی در فک بیمار، جراح فک بر روی بهبود مشکل فک تمرکز می کند و سن فرد مسئله حائز اهمیتی نیست.
  • زمان جراحی فک به طور معمول حدود ۱ الی ۲ ساعت است که با توجه به شرایط بیمار، ممکن است زمان جراحی بیشتر شود. در صورتی که هر دو فک مورد جراحی قرار گیرد، حدود ۶ ساعت زمان نیاز است.
  • بروز محدودیت هایی در حرف زدن و یا غذا خوردن بعد از جراحی فک، کاملا طبیعی است. همچنین درد و تورم تا حدود ۱ الی ۲ هفته وجود خواهد داشت که با مصرف دارو های مسکن و رعایت توصیه های پزشک، به مرور زمان رفع می گردند.
  • بعد از جراحی فک بیمار باید چند روز استراحت کند. بعد از حدود ۱۰ روز می تواند فعالیت های عادی خود را دنبال کند، اما از فعالیت های سنگین تا چند ماه باید اجتناب شود.
دکتر رضا جودی متخصص جراحی زیبایی بینی، فک و صورت
دکتر رضا جودی متخصص جراحی زیبایی بینی، فک و صورت

مرکز زیبایی جناب آقای دکتر رضا جودی جراح زیبایی صورت و بینی دارای بورد تخصصی جراحی فک و صورت آماده ارائه انواع خدمات زیبایی جراحی فک، جراحی بینی، عمل جراحی پلک و لیفت صورت می باشد. جهت رزو نوبت، مشاوره، اطلاع از هزینه ها و دیگر موارد می توانید به سایت زیر مراجعه فرمایید.

منبع : https://dr-judi.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *