امروز: شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳


روماتولوژی | توضیح کامل بیماری مفصلی

پارگی رباط صلیبی زانو

پارگی رباط صلیبی زانو

از شایع‌ترین صدمات زانو می‌توان به «پارگی رباط صلیبی زانو» اشاره کرد. این آسیب معمولا موجب پارگی کامل رباط صلیبی می‌شود و یکی از شدیدترین آسیب‌های احتمالی‌ست که به زانو وارد می‌شود. در اکثر مواقع، زمانی که صدمه‌ای به رباط صلیبی وارد می‌شود، سایر ساختارهای زانو همانند غضروف‌های مفصلی، مینیسک زانو و سایر رباط‌ها نیز آسیب می‌بینند.

پارگی رباط صلیبی زانو
پارگی رباط صلیبی زانو

چهار رباط اصلی در زانو وجود دارد که مانند تارهای بسیار محکم عمل می کنند که استخوان ها را به هم می چسباند و زانو را در جای خود نگه می دارد.

یکی از مهمترین رباط های زانو رباط صلیبی است. رباط صلیبی قدامی زانو در داخل مفصل زانو قرار دارد ، که به صورت مورب از استخوان ران به درشت نی متصل می شود. در نهایت ، این رباط به ثبات مفصل زانو کمک می کند و باعث حرکت انسان می شود.

بعد از آسیب چه باید کرد؟

مراقبت های اولیه از زانو می تواند بلافاصله پس از آسیب درد و تورم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استراحت برای بهبودی ضروری است و وزن روی زانوها باید تا حد ممکن محدود شود.

هنگام بیدار شدن ، هر دو ساعت و هر بار ۲۰ دقیقه کیسه های یخ را به زانوها بمالید. بستن زانو با استفاده از بانداژهای پزشکی نیز برای به حداقل رساندن تحرک توصیه می شود. قرار دادن زانوی خود بالاتر از بدن و قرار دادن آن روی بالش نیز از شدت تورم و درد می کاهد.

فیزیوتراپی باید طی چند هفته انجام شود. متخصص طب فیزیکی تمریناتی را که باید در خانه انجام دهد به بیمار آموزش می دهد. هدف از فیزیوتراپی توانبخشی زانو و کاهش درد و تورم است. پس از مدتی فیزیوتراپی ، لازم است ژیمناستیک سبک و سلامت را انجام دهید. با انجام تمرینات سخت از فشار آوردن به زانوی تازه ترمیم شده خود اجتناب کنید.

قبل از جراحی رباط صلیبی زانو چه باید کرد؟

بیمار باید هرگونه دارو یا مکمل مصرفی را به جراح خود اطلاع دهد. اگر آسپرین مصرف می کنید ، طبق دستور پزشک مصرف آن را حدود ۵ روز قبل از جراحی قطع کنید. این داروها خون را نازک می کنند و در نهایت احتمال خونریزی در حین جراحی را افزایش می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *