امروز: شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳


روماتولوژی | توضیح کامل بیماری مفصلی

ورم مفاصل در کودکان

ورم مفاصل در کودکان

برخلاف تصور بسیاری از افراد ، آرتریت روماتوئید یا ورم مفاصل در کودکان مربوط به میانسالی و پیری نیست ، اما کودکان نیز نوع خاصی از بیماری را دارند. آرتریت روماتوئید شایع ترین بیماری بافت همبند است (غضروف ، استخوان و خون از بافت همبند هستند) در کودکان. در حقیقت ، آرتروز یک بیماری التهابی مزمن است که قبل از ۱۶ سالگی شروع می شود و باعث علائم و اختلالات مفصلی برای بیش از شش هفته می شود.

ورم مفاصل در کودکان
ورم مفاصل در کودکان

دکتر محمد اکبری ، دکترای فیزیوتراپی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ، درباره آکنه یا آرتریت روماتوئید در جوانان می گوید: شروع این بیماری در برخی کودکان از سن دو سالگی اتفاق می افتد ، اما در بیشتر موارد شیوع دارد. نه سالگی در واقع ، تمام افرادی که قبل از ۱۶ سالگی به بیماری روماتیسمی مبتلا می شوند ، مبتلا به بیماری فولاد هستند. همچنین توجه داشته باشید که میزان بروز این بیماری در زنان دو برابر مردان است.

وی به جام جم گفت: “علت آرتروز در دوران کودکی ناشناخته است ، اما عواملی مانند عفونت ، بیماری های خود ایمنی ، ضربه ، استرس فیزیولوژیکی و به ویژه ژنتیک احتمال بروز بیماری را افزایش می دهد.” هنگامی که آزمایش تشخیصی مثبت است ، خطر التهاب مزمن و نابینایی بسیار افزایش می یابد.

تشخیص آرتروز در کودک

به گفته دکتر اکبری ، اولین علامت قابل مشاهده در کودک مبتلا به آرتریت روماتوئید نحوه ورود وی به کلینیک یا مطب پزشک است. از آنجا که این بیماران معمولاً قادر نیستند بدون کمک والدین خود راه بروند یا روی تخت معاینه بنشینند و لباس های خود را درآورند. البته در کودکانی که خود راه می روند فقط قدرت عضلات اندام تحتانی طبیعی است اما در اندام فوقانی و ناحیه شانه ضعف شدیدی وجود دارد.

همچنین در بیشتر این کودکان ، افزایش حجم مفاصل ملتهب و اختلاف در طول اندام ها مشهود است. توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به آرتروز در درجات مختلف به دنبال رشد ضعیف استخوان از عوارضی مانند تورم ، درد و کشیدگی مفصل ، تحرک محدود ، عدم انعطاف پذیری ، آسیب مفصل و غضروف و اندام کوتاه رنج می برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *